'Kabaret' toont twee werelden


De musical Cabaret is bekend geworden door de gelijknamige film met in de hoofdrollen Liza Minelli en Michael York. Deze film is gemaakt naar aanleiding van de Broadwaymusical uit 1966 die het leven in Berlijn beschrijft aan het begin van de dertiger jaren van de vorige eeuw. Cabaret beleefde een revival in 1987 en 1998 en bleek ook toen weer een doorslaand succes. Stichting Iepenloftspul Jorwert heeft het oog laten vallen op deze bijzondere musical en heeft de versie uit 1998 vertaald in het Fries. Dit weekend vond de première plaats in de Notaristún te Jorwert. De openluchtspelen in Jorwert hebben al grote naam en faam en er mag gezegd worden dat de bezoekers zeker niet teleurgesteld werden met Kabaret, voor wat betreft dans, zang, decor, muziek en licht. De film- en toneelversie wijken op behoorlijk aantal punten van elkaar af, maar het verhaal zoals Jorwert dat neerzet is duidelijk en laat niets aan de verbeelding over. War de film zijdelings het nazisme toont, laat het in Kabaret gedurende de voorstelling steeds meer zijn ware aard zien. Kabaret bestaat als het ware uit twee werelden, het decadente en losgeslagen nachtleven van Berlijn en de grauwe werkelijkheid en armoede overdag. Dit wordt prachtig uitgebeeld in het decor in combinatie met het licht. Overdag zie je een sober decor met een balkon en deuren waarachter de huurders van Fräulein Schneider wonen, en in een oogwenk verandert in de Kit Kat Klup met de flamboyante conferencier Emsee (een prachtige rol gespeeld door Rienk Nicolai die het publiek een welkom toezingt met de song Willkommen, bienvenue, wolkom. Samen met de Kit Kat Klup-dansers en het Kit Kat Klup Orkest maken zij er een vrolijke boel van: Lit al jo soargen bûtendoar. Een van de grote sterren van de nachtclub is Sally Bowles, uitstekend neergezet door Janny van der Veen, zij leeft 's nachts en is zich niet bewust wat er buiten deze wereld van schijn gebeurt. Op een gegeven moment komt zij in aanraking met de schrijver Clifford Baker, overtuigend gespeeld door Tsjerk Kooistra, die als Amerikaan de dreiging van het nazisme wel doorziet. Waar de eerste helft nog vol liefde, vrolijkheid en losbandigheid is, is het tweede gedeelte wrang en wordt steeds somberder en dreigender, met als hoogtepunt het liedje dat als een mooi sfeervol liedje begint, maar eindigt als een uitgeschreeuwd volkslied ter ere van een Duitsland voor eigen volk. Je kreeg er koude rillingen van. De songs werden door het orkest onder leiding van Clara Rullmann uitstekend begeleid. Door middel van de muziek werd de sfeer van de verschillende scènes prachtig weergegeven. Kabaret is een hele bijzondere productie geworden, die juist in deze tijd, zestig jaar na de bevrijding, laat zien dat je waakzaam moet blijven. Voorstelling: Musical Kabaret Plaats: Notaristún in Jorwert Belangstelling: bijna uitverkocht




Friesch Dagblad - 2005-09-05