Het iepenloftspullenseizoen werd zaterdag voor de vierde keer afgesloten met de feestelijke uitreiking van de Gouden Gurbes. De iepenloftspullen van Hemrik en Jorwert vielen dubbel in de prijzen. LEEUWARDEN – Dat de uitreiking in vier jaar in De Harmonie van de foyer is opgeklommen naar de grote zaal was omdat de afgelopen zomer maar liefst dertien iepenloftspullen telde. Maar niet alleen aan de opkomst, ook aan de emoties van de deelnemende gezelschappen was zaterdag af te zien dat de Gouden Gurbe in waardering eveneens van een ‘aardichheidsje’ is uitgegroeid tot een serieus te nemenprijs. De uitreiking werd voorafgegaan door een korte film met impressies van alle deelnemers en afgewisseld met muzikale optredens uit de iepenloftspullen van Hemrik, Tijnje, Easterwierrum en Burgum. JuryvoorzitterWimVervoort stelde in zijn openingswoord verheugd vast dat het grote aantal iepenloftspullen niet ten koste is gegaan van de publieke belangstelling: bij de meeste voorstellingen waren de tribunes tot de laatste plaats bezet. Bijna alle prijswinnaars gaven er blijk van de Oscar-uitreiking wel eens op tv bekeken te hebben en volstonden met een kort dankwoord,waarbij ze niet vergaten de andere medewerkers van hun iepenloftspul in de eer te laten delen. Alleen de zestienjarige Folkert Wesseling gaf toe een ,,preekje’’ te hebben voorbereid, om daarna als een echte professional zijn medespelers en regisseur te bedanken. Folkert kreeg de prijs voor beste bijrol in ‘Wat no, Robin Hood?’ in Hemrik. De jury prees hem om zijn schijnbaar aangeboren techniek en timing: ,,Hy boarte mei it publyk, mar bleau him tagelyk goed bewust fan de spilers om him hinne.’’ De prijs voor de beste vormgeving ging naar ‘Jesus Christ Superstar’ in Tijnje. De jury waardeerde hoe de Tynsters het in afmetingen enorme decor optimaal gebruikten en met flair bespeelden. Wiepkje Castelein kreeg de Gurbe voor de beste hoofdrol voor haar vertolking vanmoeder Els in ‘It feest’ in Jorwert. ,,In soad hoegde Els net te sizzen’’, las acteur Joop Wittermans voor uit het mede door Rieneke de Haan opgestelde juryrapport. ,,Mar de skrik, de efkes noch wer oplibjende hope, de fertwiveling en de djippe ellinde dêr’t se úteinlik yn bedarret, it stie allegear yn har eagen, har mimyk en har lichemstaal te lêzen.’’ De extra prijs, die de jury naar eigen inzicht al of nietmag uitreiken, was voor kostuumontwerpster Anneke Hogeveen van het berneiepeloftspul in Easterwierrum. ,,It is hast net te leauwen hoefolle kreativiteit se dêr alle kearen wer ynleit. En dat no al tweintich jier.’’ De beste voorstelling dit jaar - ,,neffens de sjuery’’, liet Wittermans niet na meerdere malen te benadrukken – was ‘Hoe no, Robin Hood?’ van tekstschrijver Bouke Oldenhof en regisseur Wiesje Jansma. ,,Geastich ferhaal, prachtich taalspul, moaie funksjonele foarmjouwing, aardige rezjyfynsten, koar en ferkskes perfekt yn it stik opnaam, in hiele trits sterke rollen, om koart te gean in prachtigefamyljefoarstelling fan in treflik op elkoar ynspile selskip.’’ De door LC-hoofdredacteur Hans Snijder uitgereikte publieksprijs ging naar ‘It feest’ van Jorwert. Wiepkje Castelein Ze had de film ‘Festen’ gezien en daarbij was haar opgevallen dat moeder Els niet veel in beeld is. Een kleine rol dus. Maar in het theater is, ook wie de camera niet op zich gericht weet, voortdurend in beeld en dan zijn er – zo wil het cliché - geen kleine rollen. Zaterdagmiddag pas besefte Wiepkje Castelein uit Weidum dat ze een hoofdrol had gespeeld. Ze komt uit een echte toneelfamilie, pake Tjerk was vanaf het begin betrokken bij het iepenloftspul in Jorwert. Pake las haar ooit een stuk voor waar hij als souffleur bij betrokken was en liet niet na te benadrukken hoe mooi beppe had gespeeld. Zelf deed ze op haar zeventiende voor het eerst mee, 27 jaar later heeft haar naam 17 keer in het programmaboekje geprijkt. Leuk aan haar rol in ‘It feest’ was dat ze voor het eerst in al die jaren de vrouw van Douwe de Bildt mocht spelen. ,,Douwe die al earder yn Jorwert mei as ik, hy hat ús pake noch as ynstekker meimakke.’’