‘Dit is waarom je theater moet maken’
Juryrapport Gouden Gurbe over It bjusterbaarlike foarfal mei de hûn yn de nacht, Jorwert
In Jorwert wordt aandacht gevraagd voor autisme. Wat machtig dat dat op deze manier gebeurt: dit is waarom er theater gemaakt moet worden!
Ze zijn er in Jorwert dit jaar in geslaagd om een verhaal vanuit boek, zeer sterk op de planken te zetten. We nemen onze petten af voor de hoofdrolspeler: Bauke Klaas Haanstra. We hebben bewondering voor de manier waarop hij ons door zijn spel meenam in de wereld van Kristian . De voorstelling was in de vorm van een spreekbeurt gegoten. Kristian gaat uitzoeken waarom de hond van de buurvrouw vermoord is. En doordat deze Kristian op het detective-pad gaat komt hij achter allemaal familiegeheimen. Geheimen die voor hem zeer lastig te doorgronden zijn.
Al voor de pauze weet je wie de hond vermoord heeft, maar die moord is dan al niet meer het belangrijkste: de verstoorde relaties tussen zijn ouders en veel andere mensen in zijn omgeving zijn dan het belangrijkste thema geworden. Bauke Klaas Haanstra zet Kristian zeer overtuigend neer. We vinden hem een groot talent. Hij is geloofwaardig, speelt in het moment en houdt dit de gehele voorstelling vol.
Ook de vorm van It bjusterbaarlike foarfal mei de hûn yn de nacht is er eentje om in een doosje te doen. De projecties van de binnenwereld en de ervaringen van Kristian waren een bijzondere, waardevolle en intelligente vondst die ontzettend goed werkte. De trillende projecties wanneer het Kristian even te veel wordt, de voorbijrazende beelden wanneer hij verstijfd van angst in de trein zit: door die schermen snap je de hoofdpersoon. Prachtig.
Kristian heeft een sterke band met zijn juf. Over die band hebben we wel wat vragen. Waarom heeft hij eigenlijk zo’n goeie band met juf? Deze verhaallijn had meer uitgewerkt kunnen worden. Ook blijven we met wat vraagjes zitten over de relatie van de ouders. Hoe gaat dit verder? Vinden ze elkaar weer?
Uit de rol van de vader had wat ons betreft iets meer gehaald kunnen worden. Wat voelt hij nou? We konden niet al zijn acties evengoed duiden. Ook vonden we sommige vloeken wat minder functioneel. Sjoerd van Beem was in de rol van buurman erg overtuigend. We kregen een hekel aan hem. Ook sommige bijrollen worden krachtig neergezet. Lodewijk Riethorst schakelde voortdurend fantastisch tussen zijn rollen, net als Sybrecht Speerstra dat deed. In Jorwert is dit jaar bovenmatig goed gespeeld.
It bjusterbaarlike foarfal mei de hûn yn de nacht is een stuk dat je echt raakt. En het raakt op verschillende vlakken. De pijn, de worsteling van ouders. Het publiek is zich er na afloop van deze avond beter van bewust hoe verschillend mensen zijn, en ze leren ook om hier niet over te oordelen.
We hebben een mooie avond gehad.
It bjusterbaarlike foarfal mei de hûn yn de nacht was humoristisch en zat vol met taalgrappen. De energie in de groepsscènes, had het verhaal af en toe echt nodig, want sommige scenes waren heel tekstueel. Deze voorstelling klopt qua vormgeving en decor, wel vonden we het bijna geen iepenloft meer. Dit stuk kan namelijk bijna het theater in.
Voor de organisatie hebben we echter nog wel een serieus puntje van aandacht. Zet alsjeblieft twee dixies voor vrouwen of desnoods een heel toiletblok neer, want de wachttijden voor de toiletten zijn echt bizar lang.
It bjusterbaarlike foarfal mei de hûn yn de nacht was een heerlijke avond uit waarbij menigeen ook een traantje moest wegpinken.